مدروز

جدید ترین مد روز سال

مدروز

جدید ترین مد روز سال

بایگانی

توضیحاتی درباره آب شور در ایران

دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۰۹ ق.ظ

وضیعت آب شور در ایران

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان؛ آبادان شهری در جنوب‌غربی ترین نقطه ایران و در ۵۳ کیلومتری خلیج فارس قرار گرفته و دو مرز مشترک با عراق و کویت دارد. شهری که با سه رودخانه آب شیرین کارون، بهمنشیر و اروند احاطه شده و نام شبه جزیره به خود گرفته است.

آب آشامیدنی شهر آبادان از دو منبع رودخانه محلی بهمنشیر (حدود 30 درصد) و طرح آبرسانی غدیر از رودخانه کرخه (حدود 70 درصد) که سال 1390 کلید خورد تأمین می‌شود.

صفر تا صد آب شور

آغاز شوری آب در آبادان

اواخر سال 96 بود که آب شیرین رودخانه بهمن‌شیر رو به شوری گذاشت؛ EC آب ابتدا به 3000 میکروموس رسید - البته این میزان در سال 1379 هم تجربه شده و به بحران شوری آب منجر شده بود- سپس رفته رفته از اردیبهشت 1397 به 7000 و 9000 افزایش یافت تا اینکه در خرداد 97 به اوج شوری یعنی 19000 میکروموس سر گذاشت و موجب شد تا آب موجود در لوله ها به وضوح نمک ببندد. آب به میزان مصرف به خانه ها می رسید اما کاملا غیر قابل استفاده؛

آب خرمشهر هم شور می شود

این موضوع نشان داد رودخانه بهمنشیر ورودی ندارد و تماماً آب دریا و خلیج‌فارس است که وارد این رودخانه می‌شود. شوری آب به قدری بالا رفت که توانست 70 درصد آب وردی از طرح غدیر 1 را تحت تاثیر قرار دهد و همه آب تامینی آبادان و 15 کیلومتر آنطرفتر خرمشهر طعم نمک به خود بگیرد.  

علت شوری آب رودخانه های شیرین

مسئولان علت را خشکسالی بی‌سابقه، برداشت‌های بالادستی از رودخانه کارون و اجرای طرحهایی مثل نیشکر و پرورش ماهی می دانند که موجب شدند آب دریا جریان معکوس پیدا کند.

در این میان سازمان آب و برق خوزستان که بر این ماجرا و بحران احتمالی پس از آن تسلط کامل داشت پروژه آبرسانی غدیر 2 را از سال گذشته با 850 میلیارد تومان اعتبار آغاز کرد اما به موقع نرسید.

اجرای راهکارهای زودبازده

مسئولانی که حالا در وسط بحران قرار گرفته بودند به راهکارهای زودبازده متوسل شدند. از یک سو 50 تانکر در شهر و روستاهای آبادان و خرمشهر مستقر شد تا آب شیرین را توزیع کنند و از یک سو آب‌های بسته‌بندی با شکل‌های مختلف در محله ها توزیع شد، راهکاری که فقط برای مدتی جواب داد.

حالا مردمی که از انتقال آب کارون به اصفهان و یزد ناراضی اند با شایعات زیادی در فضای روبرو می شوند، شایعاتی مثل صدور آب به عراق و کویت.

همین جرقه کافی بود تا خشم مردم شعله ور شود.  

صفر تا صد آب شور

آغاز تجمعات در آبادان و خرمشهر

اگر چه از وزارتخانه های نیرو و کشور گرفته تا سازمان آب و برق، اداره های آبفا و فرمانداریها مرتب اعلام کردند حتی یک قطره آب هم به خارج از کشور صادر نمی شود اما مردم رضایت ندادند و به تجمعات پی در پی دست زدند، تجمعاتی که از 30 خرداد در آبادان کلید خورد و به تدریج در خرمشهر به انحراف کشیده شد.

شهروندان آبادان و خرمشهر در روزهای متفاوت به اداره آبفا رفتند، مقابل فرمانداریها جمع شدند و به نشانه اعتراض چندین خیابان را پیمودند، این تجمعات به صورت آرام ادامه داشت تا اینکه در بعد از ظهر روز جمعه 8 تیر 1397 به ناآرامی و انحراف کشیده شد.     

هر چند در هر وعده از تجمعات مسئولان مختلف در جمع مردم حاضر می شدند و از 15 تیر موعد بهره برداری طرح غدیر 2 می گفتند.

صفر تا صد آب شور

ناکامی اغتشاش گران در خرمشهر

شنبه 10 تیر 1397 عده ای فرصت طلب با سوء استفاده از موضوع شوری آب در خرمشهر ، در چهارراه مطهری این شهر اقدام به آتش زدن و تخریب اموال عمومی کردند.

این افراد با سنگ و چوب و چماق به برخی از فروشگاهها و داروخانه ها حمله ور شدند و با شکستن شیشه ها و به آتش کشیدن بخشی از مبلمان شهری در بین شهروندان رعب و وحشت ایجاد کردند. برخی از این آشوبگران که مسلح به سلاح گرم نیز بودند در چند مرحله تیر هوایی شلیک کردند.

درپی اقدامات مخل نظم و امنیت عمومی شهروندان ، نیروی انتظامی وارد عمل شد و جمعی از آشوب طلبان را بازداشت کرد و نظم و امنیت را به منطقه چهارراه مطهری خرمشهر بازگرداند.

همه این اقدامات آشوب طلبانه در حالی صورت گرفت که کیفیت آب آشامیدنی در شهرستان خرمشهر از دیروز رو به بهبود رفته و از میزان شوری آن کاسته شده است.
صفر تا صد آب شور

 

شایعه کشته سازی لو رفت

برخی کانال‌های ضد انقلاب پس از درگیریهای دیشب با انتشار یک عکس مدعی شدند در این جریان یک نفر کشته شده است.

فرماندار ویژه خرمشهر این مطلب را شایعه خواند و گفت: یک نفر به صورت سطحی آسیب دید و مطلب منتشر شده در رابطه با کشته شدن یک شهروند شایعه و کذب است.

ساعتی پس از انتشار این عکس، صاحب عکس که محمد انصاری نام دارد با ارسال ویدیویی کوتاه این سناریو را را برملا کرد.
صفر تا صد آب شور

تکذیب آتش زدن موزه دفاع مقدس خرمشهر

ثامر چنعانی مدیر فرهنگی موزه دفاع مقدس خرمشهر شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آتش گرفتن موزه دفاع مقدس خرمشهر را رد کرد و گفت: موزه دفاع مقدس خرمشهر هم اکنون در شرایط عادی است و هیچ آسیبی به این مرکز نرسیده است.

صفر تا صد آب شور 

15 تیر موعدی برای حل مشکل شوری آب

حالا مردمی که صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده اند در انتظار 15 تیرماه هستند روزی که به گفته مسئولان وزارت نیرو با اتمام پروژه انتقال آب غدیر، آب شیرین در لوله های آب شهری آبادان و خرمشهر جاری خواهد شد.
 

منبع : https://www.iribnews.ir/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۲
alireza hasanzde

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی