مدروز

جدید ترین مد روز سال

مدروز

جدید ترین مد روز سال

بایگانی

طبیعت نیاز به گرگ دارد

چهارشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۵۰ ق.ظ

 

نیاز طبیعت به گرگ

 

یک فعال محیط زیست گفت: گرگ‌ها از افزایش جمعیت حیوانات ناتوان و بیمار در طبیعت جلوگیری می‌کنند، براین اساس نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت طبیعت داشته و به نوعی طبیعت را هرس می‌کنند تا سلامت بماند.

 

محمود کلنگری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)‌، منطقه مرکزی، با اشاره به اینکه گرگ حیوانی است که در تمام زیستگاه‌های جنگلی، تالابی و دشتی و ارتفاعات بالا گذران حیات می‌کند، اظهار کرد: نقاطی که دور از تردد و فعالیت‌های انسانی باشد نقاط امن‌تری برای این گوشتخوار محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه گرگ دارای تنوع رنگ است درباره خصوصیات این حیوان افزود: البته رنگ اصلی گرگ‌ها خاکستری است و وزنی دارای بین 35 تا 70 کیلوگرم دارند. بزرگ‌ترین گونه از خانواده سگ‌سانان به شمار می‌رود و گرگ‌هایی با تنوع رنگی مختلف از رنگ خاکستری روشن تا خاکستری تیره در استان مرکزی در زیستگاه‌های گوناگون دیده شده است.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: گرگ حیوانی است که در طبیعت عمری حدود 10 سال دارد. جزو گوشتخواران خستگی‌ناپذیر است و تا پنج کیلومتر می‌تواند شکار خود را دنبال کنند، این حیوان سرعت پایینی دارد اما، می‌تواند ساعت‌های مداوم بدود و همچنین این توانایی را دارد که چیزی حدود 2.5 تا شش کیلوگرم گوشت را در روز مصرف کند که البته با مصرف آن دو تا سه روز تغذیه شده است.

وی با اشاره به اینکه گرگ‌های خاکستری در تمام دنیا همچون آسیا، اروپا، امریکا شمالی و حتی قطب پراکندگی دارند، گفت: این حیوان به صورت گروهی زندگی می‌کند البته گرگ‌های پیر تمایل به زندگی انفرادی دارند اما، عموما بین دو تا 15 گرگ یک جامعه را تشکیل می‌دهند. این حیوانات در زمره حیوانات متکامل و پیشرفته از نظر رفتاری محسوب می‌شوند چراکه سلسله مراتب را در گروه خود رعایت می‌کنند و گرگ باتجربه به عنوان رهبر گروه مابقی را هدایت می‌کند.

کلنگری رشد شهرنشینی و افزایش کشاورزی را از جمله دلایل از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی این نوع سگ‌سانان عنوان کرد و افزود: جاده‌کشی‌ها و تکه‌تکه شدن زیستگاه‌ها، تلفات جاده‌ای و همچنین حمله سگ‌های گله به گرگ‌ها حیات این حیوانات را در معرض خطر قرار داده است.

وی شکار این حیوانات را برای استفاده از پوست آنها و فروش اینترنتی آن که بسیار مرسوم شده است، همچنین شکار برای مصارف دارویی که صرفاً جنبه خرافی دارند و باور غلطی است که در بین برخی از مردم رواج یافته است از دیگر عوامل در خطر قرار گرفتن گرگ‌ها دانست.

وی اضافه کرد: متأسفانه گله‌داران طعمه مسموم و تله برای گرگ‌ها قرار می‌دهند که گاهی باعث کشته شدن و یا نقص عضو آنها می‌شود. علاوه بر این خطرات که برای حیات آنها وجود دارد؛ در مناطق دشتی و کویرها که امکان فرار عملاً برای گرگ‌ها وجود ندارد شکارچیان با موتور این حیوانات را دنبال می‌کنند که بعد از خسته شدن و افتادن گرگ‌ها بر زمین آنها را شکار می‌کنند.

این عضو گروه حامیان حیوانات در استان مرکزی با اشاره به فصل زمستان که کاهش طعمه غذایی این سگ‌سانان را به سمت روستاها می‌کشاند، گفت: گرگاس سگ‌سان دورگه‌ای است که حاصل جفت‌گیری گرگ‌ها و سگ‌های اطراف روستاها هستند. گرگاس‌ها ترس کمتری از انسان‌ها دارند و حمله گرگ‌ها به روستاها صرفاً از طریق گرگاس‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: روستاییان به دلیل اینکه گرگاس‌ها جسارت بیشتری دارند، آنها را برای حفاظت از گله مفید می‌دانند و حتی گاهی خود روستاییان باعث جفت‌گیری سگ‌ها و گرگ‌ها می‌شوند تا بتوانند از ویژگی‌های رفتاری گرگاس‌ها در جهت حفظ گله خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کاهش جمعیت گیاه‌خوار از جمله خرگوش تا جوندگان، گراز و گیاه‌خواران بزرگ کاهش طعمه گرگ‌ها را به دنبال دارد و در این شرایط جمعیت گرگ‌ها به سمت شکار دام اهلی متمایل می‌شوند، تصریح کرد: عملاً با دست خود گرگ‌ها را به سمت مناطق انسانی هدایت می‌کنیم، در صورتی که این سگ‌سانان می‌توانند در مناطق عاری از تهدید انسانی غذا و طعمه خود را پیدا کند.

کلنگری با اشاره به اینکه جمعیت گرگ‌ها در استان مرکزی برآورد نشده است، عنوان کرد: علیرغم اینکه هیچ سرشماری از گرگ‌ها صورت نگرفته اما، سازمان محیط زیست معتقد است که جمعیت گرگ‌های منطقه هفتاد قله اراک افزایش داشته است؛ در صورتی که در استان کار تخصصی در این راستا صورت نگرفته است، حتی نشانه‌گذاری نیز انجام نشده و مسیر مهاجرت آنها نیز تعیین نشده است. استدلال آنها در این خصوص افزایش شکار توسط گرگ‌هاست.

وی به نمونه‌ای از اقدامات نادرست محیط‌بانان در منطقه هفتاد قله اشاره کرد و گفت: زمانی که یک «کل» پیر در هفتاد قله به واسطه گرگ‌ها شکار شده بود محیط‌بانان بر خلاف اصول طبیعی و اکولوژیکی کل را نجات دادند و از یک امر طبیعی جلوگیری کردند در صورتی که گرگ‌ها در واقع کار هرس حیوانات را انجام می‌دهند. آنها جمعیت پیر و ناتوان و حتی بیمار را شکار می‌کنند و عملاً به کنترل جمعیت این حیوانات ضعیف و بیمار به واسطه گرگ‌ها در طبیعت بی‌توجهی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه گرگ‌ها دشمن طبیعی ندارند و حضور آنها در طبیعت بسیار حائز اهمیت است، گفت: کاهش جمعیت آنها در طبیعت باعث افزایش تعداد بیماری در جمعیت گیاه‌خوار ‌شده و شیوع و طغیان بیماری را خواهیم داشت. طعمه‌های گرگ‌ها افزایش می‌یابند و به واسطه این افزایش شاهد از بین رفتن پوشش گیاهی خواهیم بود، تمامی این موارد نشان می‌دهدکه گرگ نقش سازنده‌ای در طبیعت برعهده دارد.

این فعال محیط زیست همچنین به وجود گرگ در شرق و جنوب شرقی تالاب میقان اراک اشاره کرد و گفت: در فصل زمستان منبع تغذیه این حیوانات پرندگان یخ‌زده است.

کلنگری درخصوص وضعیت گرگ‌هایی که در باغ‌ وحش نگهداری می‌شوند، اظهار کرد: گرگ‌های نگهداری شده در باغ‌ وحش کاملاً علائمی از استرس دارند چرا که این حیوانات عادت به زندگی طبیعت دارند. گرگ‌های وحشی نمی‌توانند در اسارت زندگی کنند و عملاً دچار افسردگی می‌شوند و انجام حرکات تکراری از نشانه‌های وجود عارضه‌های روحی در آنهاست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۴
alireza hasanzde

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی